Apakah strategi /
pendekatan atau kaedah yang sesuai dengan Teori Konstruktivisme
- Menyoal
- Perbincangan
- Sumbang
Saran
- Perbahasan
- Projek
- Kajian kes
Rekabentuk
pengajaran dibina berasaskan kepada 6 perkara
- Menentukan
keperluan murid
- Menentukan
matlamat dan objektif
- Membina
prosedur penilaian
- Merekabentuk
dan memilih strategi penyampaian
- Mencuba
sistem pengajaran
- Menilai
kesesuaian sistem
BEHAVIORISME
1. Menekankan kepada tingkah laku yang
boleh diperhatikan.
2. Perlakuan boleh diperkukuh atau
dihentikan melalui ganjaran atau hukuman.
3. Pengajaran dirancang berdasarkan
objektif perlakuan yang boleh diukur atau diperhatikan.
4. Guru tidak perlu mengambil tahu
pengetahuan sedia ada murid dan perubahan yang berlaku dalam minda semasa
pengajaran.
KOGNITIVISME
1. Semua idea dan imej dalam minda
individu diwakili melalui skema.
2. Jika maklumat baru secocok dengan
skema, maka maklumat itu diterima.
3. Jika tidak, maklumat itu ditolak
atau diubah suai, atau skema diubah suai.
KONSTRUKTIVISME
1. Pengetahuan dibina sendiri oleh
murid secara aktif berdasarkan kepada pengetahuan sedia ada.
2. Pengetahuan dibina secara aktif oleh
individu yang berfikir.
3. Individu ini tidak menyerap secara
pasif sebarang pengetahuan yang disampaikan oleh gurunya.
4. Murid akan menyesuaikan sebarang
maklumat baru dengan pengetahuan sedia ada mereka untuk membentuk pengetahuan
baru dalam mindanya dengan bantuan interaksi sosial bersama rakan dan gurunya.
No comments:
Post a Comment