SINOPSIS
Tajuk 1 mengandungi tujuh topik. Topik ini membincangkan tentang
konsep pendidikan awal kanak-kanak dan
matlamat serta objektif pendidikan prasekolah.
Di dalam tajuk ini juga
diterangkan tentang falsafah dan pandangan tokoh-tokoh pengasas pendidikan awal
kanak-kanak, perkembangan pendidikan
prasekolah sama ada di luar negara dan di Malaysia. Seterusnya, tajuk ini membincangkan mengenai
hak asasi kanak-kanak dan Akta
Pendidikan 1996.
1.1.1.
Konsep Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Apakah yang anda faham dengan
pendidikan awal kanak-kanak? Pendidikan prasekolah di negara kita Malaysia
merupakan program pendidikan yang memberi layanan, asuhan dan bimbingan kepada
kanak-kanak yang berumur empat hingga enam tahun. Mengikut ‘ The National
Association for The Education of Young Chidren (NAEYC) atau Pertubuhan
Kebangsaan bagi Pendidikan Kanak-Kanak Muda, pendidikan awal kanak-kanak adalah
seperti berikut:
“The
term early childhood refers to the period from birth to age eight,………Early
chilhood program provide ‘services for children from birth through age eight in
part day and full day group programs in centers, home and institution
kindergartens and primary school and recreational program”. (Morrison, m.s. 24)
.1.2.
Konsep Pendidikan Prasekolah Di Malaysia
Pernahkah anda mendengar tentang
pendidikan prasekolah di Malaysia? Pendidikan Prasekolah adalah satu program yang
menyediakan pengalaman pembelajaran kanak-kanak yang berumur 4 hingga 6 tahun
dalam jangka masa satu tahun atau lebih sebelum masuk ke Tahun Satu di sekolah
formal.
Objektif Pendidikan Prasekolah
Pendidikan Prasekolah membolehkan
murid:
1.
Mempunyai
sifat peribadi, perwatakan dan konsep kendiri yang positif untuk
menjadi warganegara yang patriotik.
2.
Menggunakan
Bahasa Malaysia
dengan betul dan memperkembangkan kemahiran berbahasa untuk berkomunikasi.
3.
Menggunakan
Bahasa Cina dan Bahasa Tamil dengan betul untuk berkomunikasi di sekolah yang
menggunakan bahasa pengantar Bahasa Cina dan Bahasa Tamil.
4.
Menggunakan
Bahasa Inggeris dalam interaksi seharian selaras dengan
kedudukan sebagai bahasa kedua.
5.
Mengamalkan
nilai-nilai Islam dalam kehidupan seharian untuk murid beragama Islam.
Unit 1.3.: Falsafah dan Pandangan
Tokoh-Tokoh Pengasas Pendidikan Awal
Kanak- kanak
Terdapat
pelbagai falsafah dan pandangan dari tokoh-tokoh bagi mengendalikan pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak pada peringkat
awal. Pada pandangan anda, adakah pandangan ahli falsafah mempengaruhi
pembentukan kurikulum untuk kanak-kanak pada peringkat awal?
Tokoh-tokoh pengasas pendidikan awal
kanak-kanak adalah terdiri daripada;
1.
Imam
Al-Ghazali
2.
Ibnu
Khaldun
3.
Johann
Heinrich Pestalozzi
4.
Friedrich
Froebel
5.
Maria
Montessori
6.
John
Dewey
Unit 1.3.: Falsafah dan Pandangan
Tokoh-Tokoh Pengasas Pendidikan Awal
Kanak- kanak
Terdapat
pelbagai falsafah dan pandangan dari tokoh-tokoh bagi mengendalikan pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak pada peringkat
awal. Pada pandangan anda, adakah pandangan ahli falsafah mempengaruhi
pembentukan kurikulum untuk kanak-kanak pada peringkat awal?
Tokoh-tokoh pengasas pendidikan awal
kanak-kanak adalah terdiri daripada;
1.
Imam
Al-Ghazali
2.
Ibnu
Khaldun
3.
Johann
Heinrich Pestalozzi
4.
Friedrich
Froebel
5.
Maria
Montessori
Unit 1.3.: Falsafah dan Pandangan
Tokoh-Tokoh Pengasas Pendidikan Awal
Kanak- kanak
Terdapat
pelbagai falsafah dan pandangan dari tokoh-tokoh bagi mengendalikan pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak pada peringkat
awal. Pada pandangan anda, adakah pandangan ahli falsafah mempengaruhi
pembentukan kurikulum untuk kanak-kanak pada peringkat awal?
Tokoh-tokoh pengasas pendidikan awal
kanak-kanak adalah terdiri daripada;
1.
Imam
Al-Ghazali
2.
Ibnu
Khaldun
3.
Johann
Heinrich Pestalozzi
4.
Friedrich
Froebel
5.
Maria
Montessori
6.
John
Dewey
6.
John
Dewey
No comments:
Post a Comment