Friday 13 July 2012

Konsep Penyayang Dalam Pendidikan Prasekolah


KONSEP PENYAYANG

Definisi:
Kamus Dewan= penyayang bermaksud orang yang kasih akan orang lain, pengasih, pencinta dan bersifat belas kasihan.


Amalan Budaya Penyayang
  • Mesra bila berhubung dengan kanak-kanak.
  • Kasih sayang dan persefahaman menjadi pemusatan dalam pendidikan  (Peter Kline).
  • Jangan membuat anggapan yang salah terhadap keupayaan kanak-kanak- mereka adalah individu yang unik.
  • Menarik minat kanak-kanak.
  • Merangsang kanak-kanak belajar.
  • Elak kebosanan- eg aktiviti terlalu lama / kerap berulang
  • Apa yang hendak ditunjukkan mudah dan jelas supaya kanak-kanak tidak keliru
  • Bersedia untuk menukar aktiviti- kanak-kanak mempunyai pemusatan yang pendek.
  • Baiki satu kesalahan sahaja pada satu –satu masa- untuk mengelakkan kekeliruan.
  • Kanak-kanak suka membuat sesuatu dan melihat hasil kerjanya. Puji usaha dan hasilnya.
  • Menggunakan beberapa cara untuk kanak-kanak mencapai suatu kemahiran. Gunakan  berbagai jenis alat/ bahan/ media untuk meneguhkan kemahiran.
  • Gunakan gambar/ perbuatan yang menggelikan hati kanak-kanak (unsur seronok).
  • Galakkan kanak-kanak mencuba dan beri bantuan hanya jika diperlukan.
  • Adakan pilihan dalam kadar yang terhad. Proses memilih merangsang kanak-kanak untuk memilih dan membuat keputusan.
  • Jangan mulakan konsep baru sebelum kanak-kanak memahami konsep yang diajar sebelumnya (eg utk belajar’ tambah’ kanak-kanak telah mengenal nombor).





Bagaimana mewujudkan amalan budaya penyayang di prasekolah:
1. Pengurusan dan pengelolala kelas-eg melalui rutin, kedudukan kerusi meja
2. Peranan guru prasekolah
3. Persekitaran fizikal kelas
4. Persekitaran sosial
4. Hubungan dengan ibu bapa dan komuniti

Persekitaran Sosial
  • Menyokong perkembangan
  • Konsep kendiri yang positif
  • Diterima oleh rakan dan guru
  • Mempunyai persepsi bahawa dia boleh mencapai sesuatau
  • Berpeluang menikmati kejayaan dalam tugas
  • Guru menunjukkan penghargaan, kasih sayang dan sabar melayan
  • Kanak-kanak rasa dihargai dan diterima
  • Kanak-kanak dibantu melihat dari perspektif orang lain

Tingkah laku prososial
  • Shows concern for someone in distress
  • Shoew delight for someone experiencing pleasure
  • Shares something with another
  • Gives something of his own to another
  • Takes turn with toys or activities. Waits for turn without fuss
  • Helps another do a task
  • Helps another in need       

No comments:

Post a Comment