Pendidikan
Kanak-kanak Berkerperluan Khas di Malaysia
PENGENALAN :
Kanak-kanak keperluan khas atau kanak-kanak istimewa salah
satu ciri perbezaan individu. Kanak-kanak keperluan khas ini merangkumi
kanak-kanak pintar cerdas, kerencatan akal, cacat pendengaran, penglihatan atau
fizikal, bermasalah pembelajaran atau kesihatan dan sebagainya.Mereka yang
dikenali sebagai berkeperluan khas ini tidak bermakna mereka tidak boleh
menjadi penyumbang kepada masyarakat dan negara.Mereka tidak wajar
dipinggirkan, malah perlu diberi pendidikan. Bagaimanapun, disebabkan ciri-ciri
istimewa mereka ini, maka pendidikan yang diberikan kepada mereka agak berbeza
dan ia digelar sebagai sebagai pendidikan khas.
DEFINASI PENDIDIKAN KHAS
Pendidikan khas didefinasikan sebagai kaedah-kaedah yang
dibentuk khusus untuk memenuhi keperluan kanak-kanak yang mengalami pelbagai
kecacatan/kurang upaya. Pendidikan khas juga merangkumi aspek-aspek pengajaran
dan pembelajaran latihan jasmani dan juga pendidikan yang berteraskan rumah, hospital
atau institusi.
Menurut Chua, 1992 pendidikan khas merupakan satu program
pendidikan yang dirancang khas untuk pelajar-pelajar berkeperluan khas dari
segi intelek, fizikal, sosial atau emosi bagi mereka yang tidak mencapai pertumbuhan
dan penyuburan biasa hinggakan mereka tidak mendapat faedah sepenuhnya daripada
rancangan sekolah biasa.
Manakala Slavin (1997) pula mendefinasikan pendidikan khas
sebagai sebarang program yang diperuntukkan atau ditujukan kepada
pelajar-pelajar yang bermasalah seperti kecacatan mental, emosi dan
ketidakupayaan fizikal ataupun penambahan kepada pembelajaran biasa dalam
kelas.
Pelajar Berkeperluan Khas
Pendidikan khas di Malaysia adalah pendidikan yang
disediakan untuk pelajar-pelajar keperluan khas. Pelajar-pelajar berkerperluan
khas atau pelajar-pelajar istimewa adalah pelajar - pelajar cacat daripada
pelbagai jenis atau ketegori kecacatan yang meliputi ketidak upayaan atau
kesukaran yang disebabkan oleh ketidakfunsian sistem saraf. Pelajar-pelajar ini memerlukan pendidikan khas kerana
mereka memerlukan pengubahsuaian dalam amalan hidup biasa.
Lerner et al.
(1998), dalam memperihalkan kanak-kanak istimewa di peringkat prasekolah,
mencadangkan dua kategori kanak-kanak, iaitu kanak-kanak yang dinggap mempunyai
risiko untuk gagal dalam pelajaran di bangku sekolah dan kanak-kanak yang
mempunyai kecacatan yang diambil kira di bawah sesuatu akta atau undang-undang
khas di sesebuah negara.
Oleh itu,
kanak-kanak berkeperluan khas atau kanak-kanak istimewa bolehlah ditaksirkan
sebagai kanak-kanak yang dianggap berhadapan dengan batasan keupayaan dengan
sendirinya bagi memperolehi keperluan biasa dan untuk hidup bermasyarakatan
kerana had fizikal atau mentalnya (Mahmood Nazar, 2000).
Kesimpulannya,
pendidikan khas adalah pendidikan yang ditujukan kepada pelajar-pelajar yang
cacat penglihatan, cacat pendengaran, cacat mental,bermasalah pembelajaran dan
tingkah laku, cacat budaya atau sosial, cacat fizikal dan sebagainya, termasuk
juga pelajar-pelajar pintar cerdas.
Falsafah Dan
Matlamat Pendidikan Khas
Kementerian
Pendidikan(1986) menggariskan falsafah Pendidikan Khas yang bersifat
progresivisme. Falsasah itu berbunyi:
“Falsafah
Pendidikan Khas ialah untuk menyediakan peluang yang sama kepada
pelajar-pelajar khas seperti diberi kepada pelajar-pelajar biasa untuk
perkembangan psikososial yang seimbang. Falsafah ini diselaraskan dengan
objektif untuk memastikan keperluan tenaga rakyat dan untuk memastikan bahawa
sistem pendidikan itu dapat memenuhi matlamat negara kearah melahirkan
masyarakat yang bersatu padu, berdisplin dan terlatih”
Falsafah
Pendidikan Khas menegaskan kepentingan kita mengenalpasti perbezaan-perbezaan
dalam diri setiap pelajar dan antara mereka. Disebabakan oleh kewujudan
perbezaan-perbezaan,pelbagai keperluan pendidikan khas turut diperlukan.
Pendidikan Khas perlu memenuh keperluan-kepeluan ini supaya setiap pelajar
dapat berfungi sedaya yang mungkin.
Kesimpulannya,
serupa dengan falsafah Pendidikan Negara, Falsafah Pendidikan Khas menekankan
perkembangan optimum seseorang individu sebagai orang yang berkemahiran,
berdikari, berhaluan, boleh merancang dan mengurus kehidupan sendiri serta
menyedari potensi diri kepada masyarakat. Falsafah ini juga menyediakan
peluang-peluang yang sama kepada pelajar-pelajar khas, seperti yang diberi
kepada pelajar-pelajar biasa untuk perkembangan sosial dan psikologi yang
seimbang.
Guru-guru terlatih
merupakan komponen penting dalam program pendidikan khas .Guru-guru yang
mengajar pelajar-pelajar luar biasa ini memerlukan latihan tertentu yang khusus
digunakan untuk mengendalikan program-program yang disediakan untuk
pelajar-pelajar tersebut. Setiap guru terlatih khas haruslah mempunyai
kelayakan perguruan yang asas untuk mengajar pelajar-pelajar normal supaya mereka
mengetahui pertumbuhan dan perkembangan normal pelajar-pelajar. Guru pendidikan
khas juga harus mempunyai sifat kesabaran, kerajinan sentiasa berikhtiar untuk
memperolehi sesuatu, perlu kreatif mempunyai hubungan yang mesra dengan
pelajar, perancangan yang berkesan dan sentiasa berkerjasama dengan rakan
sejawat dan guru besar.
Matlamat Dan
Tujuan Pendidikan Khas
Matlamat umum
pendidikan khas ialah menyediakan perkembangan optimum pelajar dengan
keperluan-keperluan pelajar khas agar dapat berfungsi sebagai individu yang
berkemahiran, berdikari, berhaluan, boleh merancang dan mengurus kehidupan
sendiri, boleh menyedari potensi sendiri dan boleh menyesuaikan diri dengan
masyarakat.Di Malaysia matlamat umum pendidikan khas ialah untuk memberi
pendidikan yang bermutu bagi memenuhi keperluan dan kebolehan pelajar-pelajar
berkeperluan khas dalam persekitaran.
Terdapat beberapa
tujuan pendidikan khas yang spesifik seperti yang dinyatakan oleh Isahak Haron
dan Koh Boh Boon (1982). Mereka memberikan beberapa tujuan pendidikan khas
seperti berikut:
·
menyuburkan
keupayaan intelek, emosi, sosial dan jasmani, kekuatan kanak-kanak luar biasa perlu dikesan dan diberi
penekanan.
·
memperkembangkan
kecekapan ekonomi yang asas supaya kanak-kanak cacat fizikal atau akal boleh
menjadi pekerja yang berguna dalam masyarakat.
·
mencegah
sesuatu ketidakbolehan dari menjadi sesuatu kecacatan
·
mengubah
sikap negatif terhadap pembelajaran dengan memperkembangkan atau memulihkan
perasaan yakin diri dan sanggup mencapai sesuatu pada setiap kanak-kanak luar
biasa
·
mengeratkan
kanak-kanak cacat dengan masyarakat biasa supaya mereka yang cacat ini dapat
diterima oleh masyarakat
Bagi
mencapai matlamat dan tujuan ini, pelaksanaan harus dibuat untuk mewujudkan
program pembelajaran yang menggalakkan perkembangan rohani, jasmani, emosi dan
intelek serta sentiasa peka dan prihatin terhadap kebajikan kanak-kanak
istimewa.
Kategori Pelajar-Pelajar Berkeperluan Khas
Masalah Pendengaran
Seseorang
yang rosak atau bermasalah pendengaran, kerap kali dikatakan sebagai pekak.
Anggapan ini adalah salah kerana bukan semua orang yang bermasalah pendengaran
tidak boleh mendengar. Tetapi pendengarannya tidak jelas dan memerlukan alat
bantuan mendengar. Seseorang yang dilahirkan dengan masalah pendengaran, perkembangan
pertuturannya dan bahasanya akan terganggu atau lambat. Keadaan semakin teruk
jika pelajar-pelajar tersebut langsung tidak mendengar, sudah pasti ianya tidak
dapat bercakap.
Masalah Penglihatan
Pelajar-pelajar
yang bermasalah penglihatan boleh dikategorikan kepada dua kumpulan iaitu buta
yang langsng tidak dapat melihat dan separuh buta yang kabur
penglihatan.Pelajar-pelajar buta belajar melalui deria sentuhan, pendengaran,
hidu dan rasa. Mereka menggunakan tulisan braille untuk membaca dan tongkat untuk
bergerak dari satu tempat ketempat yang lain. Pelajar-pelajar separuh buta pula
mempunyai deria penglihatan yang kabur dan memerlukan bantuan seperti pemakaian
cermin mata atau mendapatkan rawatan doktor pakar.
Bermasalah Pembelajaran
Pelajar-pelajar
bermasalah pembelajaran ialah pelajar-pelajar yang dikenal pasti dan disahkan
oleh doktor-doktor pakar klinikal sebagai mengalami kecacatan yang mengganggu
proses pembelajaran. Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap
kefungsian pelajar seperti kebolehan kognitif, perkembangan sosial, penguasaan
bahasa lisan dan kemahiran matematik. Pelajar-pelajar ini boleh dikesan melalui
beberapa cara. Biasanya kriteria yang digunakan ialah kekerapan kegagalan yang
dialami pelajar-pelajar tersebut berbanding dengan kekerapan kejayaan mereka.
Jenis-jenis kumpulan pelajar yang bermasalah pembelajaran ialah:
·
lemban
·
sindrom
down
·
Hipoaktif
·
Hiperaktif
·
Gangguan
emosi dan masalah tingkah laku
·
Cerebral
palsy
·
Pelbagai
kecacatan
·
Terencat
akal ringan dan sederhana
·
Autistik
·
Masalah
pertuturan dan epilepsi
Pelajar Pintar
Cerdas
Menurut Pusat Perkembangan
Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia, pelajar-pelajar pintar cergas ialah
pelajar-pelajar yang maju atau berbakat dalam pelajaran dan oleh menerima
pelajaran lebih awal atau lebih cepat daripada pelajar normal.Pelajar-pelajar
ini dianggap mempunyai keblehan luar biasa.
Pelajar-pelajar
ini memerlukan program pendidikan khas yang berbeza daripada program biasa
untuk mencungkil potensi mereka.Golongan ini biasanya mempunyai IQ yang lebih
tinggi berbanding pelajar-pelajar biasa.Ujian kecergasan boleh dilasanakan
untuk mengenal pasti pelajar pintar cergas yang bertujuan mengukur tahap
kecergasan dan intelek golongan ini.Seseorang pelajar yang mempunyai IQ 120 ke
atas dikategorikan sebagai pelajar cergas.
Program
Pendidikan Khas
Program Pendidikan
Khas bermaksud suatu program yang disediakan di sekolah khas bagi
pelajar-pelajar yang mempunyai kecacatan penglihatan, pendengaran dan program
percantuman sekolah biasa dengan pelajar-pelajar yang menpunyai kecacatan
penglihatan atau kecacacatan pendengaran. Program-program ini akan
diperjelaskan seperti berikut
Sekolah Khas
Pendidikan khas
Kementerian Pelajaran Malaysia dilaksanakan melalui Sekolah Khas bagi murid masalah
penglihatan dan masalah pendengaran. Program Pendidikan Khas Integrasi
disediakan untuk kanak-kanak berkeperluan khas bermasalah pembelajaran,
pendengaran dan masalah penglihatan. Ia wujud di sekolah harian biasa rendah
dan menengah serta sekolah menengah teknik/vokasional yang menggunakan
pendekatan pengajaran dan pembelajaran secara pengasingan dan separa inklusif.
Program yang ditawarkan ialah prasekolah Pendidikan Khas, Sekolah Rendah,
Pelajaran Menengah dan Pendidikan teknik dan Vokasional
Pendidikan
Inklusif
Secara umumnya,
istilah “inklusif” bermaksud
menintergrasikan pelajar-pelajar keperluan khas ke dalam bilik darjah biasa,
supaya mereka berpeluang menikmati segala kemudahan belajar dengan keadaan
normal seperti pelajar-pelajar biasa, tanpa mengira status(Naim, 1997).
Pendidikan inklusif
terbahagi kepada dua jenis iaitu, pendidikan inklusif separuh masa, di mana
pelajar-pelajar hanya dimasukkan kekelas biasa bagi beberapa mata pelajaran
sahaja.Manakala pendidikan inklusif sepenuh masa, iaitu program pelajar-pelajar
dimasukkan ke kelas biasa untuk mengikuti pembelajaran biasa bagi semua mata
pelajaran (Naim, 1997).
Mengikut Bariah
(1995), terdapat empat objektif pendidikan inklusif seperti:
·
meningkatkan
keseadaran kanak-kanak normal terhadap kanak-kanak berkeperluan khas bahawa
mereka juga adalah sebahagian daripada ahli masyarakat.
·
memberi
peluang kepada kanak-kanak khas untuk menyesuaikan diri dengan rakan sebaya
yang normal dan menyertai aktiviti yang disediakan untuk mereka
·
memberi
pengetahuan dan kemahiran kepada kanak-kanak khas yang setanding dengan
kanak-kanak normal untuk meningkatkan konsep diri mereka
·
untuk
mengelak daripada berlakunya diskrminasi dalam pendidikan dan kemudahan yang
telah dibekalkan oleh pihak Kementerian Pendidikan.
Mengikut Deschenes
et al.(1994) menggariskan sembilan jenis penyesuaian dalam strategi pengajaran
yang boleh dijadikan panduan dalam pelaksanna program pendidikan inklusif iaitu
:
·
Saiz
– menyesuaikan jumlah perkara/pelajaran yang pelajar sepatutnya belajar/capai
·
Masa
– menyesuiakan masa bagi setiap pengajaran ataupun ujian
·
Tahap
sokongan – menyesuaikan bantuan secara individu kepada pelajar yang
memerlukannya
·
Input-
menyesuaikan cara pengajaran dengan tahap pencapaian/keupayaan seseorang
pelajar supaya mereka lebih memahami apa yang diajar
·
Penglibatan
– menyesuaikan cara pengajaran dan pembelajaran supaya semua pelajar terlibat
di dalamnya.
·
Kurikulum
– menyesuaikan kurikulum berdasarkan mata pelajaran gaya pembelajaran dan minat
pelajar untuk menbantu setiap pelajar mencapai matlamat masing-masing
Rancangan
Pendidikan Individu
Rancangan
Pendidikan Individu (RPI) adalah satu dokumen bertulis yang dirancang khas
untuk seseorang pelajar. Ia bertujuan untuk
mendokumentasikan segala pengubahsuaian dan penerapan ke atas program
pembelajaran serta perkhidmatan yang disediakan. Ia juga merupakan perjanjian
bertulis antara ibu bapa dengan pihak sekolah tentang keperluan-keperluan
tersebut boleh dpenuhi. Bender (1995), mendefinasikan RPI sebagai satu program pengajaraan
berasasaskan penilaian pelbagai disiplin dan direka untuk memenuhi
keperluan-keperluan individu pelajar yang kurang upaya.
Antara objektif
Rancangan pendidikan Individu ialah :
·
membawa
penglibatan pelajar dalam pendidikan inklusif untuk aktiviti pembelajaran dalam
bilik darjah
·
mengindividukan
keperluan pelajar untuk pencapaian terkini serta aspirasi akan datang.
·
berdasarkan
kepada kekuatan pelajar.
Prinsip Rancangan
Pendidikan Individu yang boleh digunakan dalam pelaksaan program ini:
·
sesuai
dengan umur
·
fleksibel
berorentasikan masa akan datang
·
menggunapakai
pendekatan holistik untuk pendidikan pelajar
·
Program
Pengayaan
Mengikut Kementerian
Pendidikan Malaysia (1988), konsep program pengayaan bermaksud. “Aktiviti-aktiviti
tambahan kepada aktiviti-aktiviti asas pembelajaran yang mengandungi
unsur-unsur untuk meluaskan pengetahuan dan pengalaman serta mengukuhkan
kemahiran yang dipelajari.Melalui aktiviti-aktiviti ini, pelajar-pelajar akan
mendapat peluang-peluang tambahan unrtuk mengembangkan lagi minat, daya
kreatif, sifat ingin tahu, sikap berdikari dan bakat kepimpinan mereka”.
Program pengayaan
ini bertujuan mengembangkan potensi pelajar ketahap yang sebenar dan
membolehkan mereka mencuba sesuatu yang baru untuk meningkatkan lagi daya
kreativiti dan kebolehan intelek mereka. Aktiviti pengayaan boleh dibahagikan
kepada dua kategori:
·
pengayaan
secara mendatar
·
pengayaan
secara menegak
Pengayaan
secara mendatar merupakan aktiviti pengayaan yang dirancang untu kumpulan
mengikut kebolehan. Pengayaan secara menegak pula merupakan aktiviti pengayaan
yang dirancang untuk kumpulan yang cergas sahaja.
Program
Pendidikan Pemulihan
Menurut Kamus Dewan, perkataan “pulih”
bermaksud “kembali seperti biasa” atau “sembuh”, tetapi maksud pemulihan dalam
konteks pendidikan boleh diertikan sebagai “sesuatu usaha untuk membaiki
sesuatu kekurangan atau membetulkan sesuatu yang tidak betul”.
Menurut Sharifah Alwiyah Alsagoff,
(1983) pendidikan khas didefinasikan sebagai “satu tindakan kursus untuk
mengatasi keperluan pendidikan pelajar yang mengalami kesusahan pembelajaran
dalam darjah khas di sekolah biasa, di pusat kursus yang dihadiri oleh pelajar
secara sambilan, dalam kumplan yang diasingkan dari sekolah biasa atau dalam
darjah untuk pengajaran khusus bagi guru pemulihan”.
Aktiviti pemulihan dalam pengajaran dan
pembelajaran didalam darjah ialah satu usaha untuk mendorong pelajar yang lemah
mencapai objektif pembelajaran yang belum dicapainya dalam pelajaran lampau.
Biasanya pelajar yang memerlukan pemulihan perlu didedahkan kepada banyak
pengalaman konkrit dan situasi sebenar untuk membolehkannya membina gambaran
mental yang jelas dan seterusnya memahami konsep yang betul. Menurut
Kementerian pelajaran Malaysia(2000), objektif pendidikan pemulihan ialah :
·
membantu
pelajar yang lemah membina konsep sesuatu kemahiran
·
memberi
peluang kepada pelajar untuk belajar matematik mengikut kebolehannya
·
membetulkan
konsep atau kemahiran yang disalah tanggap oleh pelajar
·
membina
keyakinan diri
Program pendidikan Khas yang dikendalikan oleh
Jabatan Kebajikan Masyarakat dan NGO
Program Pemulihan
Dalam Komuniti
Program pemulihan Dalam Komuniti (PDK)
ialah satu pendekatan baru yang menekankan penglibatan lebih aktif ibu bapa,
keluarga dan komuniti tempatan terhadap usaha mencegah dan memulihkan orang
kurang upaya (OKU), khususnya di peringkat tempatan dalam konteks struktur
perkhimatan dan rancangan pembangunan sedia ada.
Antara tujuan
pelaksanaan PDK ialah:
·
meningkatkan
kualiti hidup orang kurang upaya ke tahap maksimum.
·
memberi
kesedaran masyarakat setempat bahawa golongan masyarakat yang kurang berupaya
perlukan bantuan
·
memulihkan OKU supaya boleh berfungsi seperti
biasa
·
memberi
pengetahuan, kesedaran pemulihan kepada
golonga orang kurang upaya ahli keluarga dan saudara mara terdekat dalam
pemulihan.
Aktiviti di PDK
dilaksanakan melalui beberapa aktiviti seperti berikut:
·
Aktiviti
harian - mengurus diri, makan , menyikat rambut, ketandas dan sebagainya.
·
Kemahiran
motor kasar - melibatkan pergerakan otot iaitu anggota tubuh badan seperti
berjalan berlari, merangkak dan sebagainya
·
Kemahiran
motor halus - melibatkan pemikiran, penglihatan serta pergerakan jari-jari
seperti membuat kueh, menggunting kertas dan lain-lain.
·
Aktiviti-aktiviti di kelas prasekolah dan juga perkembangan
sosial
Program Pendidikan
Swasta
Mengikut Sayed
Rahman (1995) program pendidikan untuk kanak-kanak berkeperluan khas boleh
diketagorikan kepada dua iaitu:
i.
Pusat
-pusat pemulihan yang khusus bagi mereka yang memerlukan bimbingan dan
pemulihan yang rapi dan terancang. Di Malaysia contohnya ialah Taman Sinar
Harapan, Pusat Latihan Orang Cacat serta sekolah-sekolah Khas
ii.
Pemulihan
sendirian iaitu aktiviti pemulihan bagi kanak-kanak berkeperluan khas yang
dilakukan oleh ibu bapa aau penjaga dirumah sahaja
Program Pendidikan
Badan Amal dan Sukarela
Badan amal
merupakan sebuah organisasi atau individu yang bersedia membantu memberi
perkhidmatan atau pengetahuan serta kemahiran yang diperlukan kepada pihak lain
tanpa mengharapkan apa-apa balasan atau sebarang ganjaran
No comments:
Post a Comment