CIRI-CIRI
PENDEKATAN BELAJAR MELALUI BERMAIN
●
bahan
perlu sesuai dengan perkembangan murid dan berfaedah
●
konkrit,
benar dan bermakna
●
memudahkan
murid ingat kembali dan pengalaman bermakna
●
menggalakkan
komunikasi
●
merangsang
imaginasi dan kreativiti
●
menggembirakan
murid dalam menjalani proses pembelajaran
●
PELAKSANAAN
PENDEKATAN MAIN SAMBIL BELAJAR:
●
guru perlu tentukan hasil pembelajaran
●
bahan
perlu sesuai dengan perkembangan murid dan berfaedah
●
bahan
konkrit, benar dan bermakna disediakan
●
bahan
yang digunakan menggalakkan komunikasi dan imaginasi
●
menarik
minat dan menggembirakan
KESAN
PENDEKATAN BELAJAR MELALUI BERMAIN
●
Melalui
pendekatan ini kanak-kanak dapat: pengukuhan kemahiran dan konsep
pembelajaran dari yang umum ke spesifik dan konkrit ke abstrak
●
mengukuhkan
perkembangan fizikal (motor kasar dan motor kalus)
●
penguasan
kemahiran manipulatif
●
menguasai
daya reka cipta secara konstruktif
●
melahirkan
dan menyatakan perasaan mereka.
PENGELOLAAN AKTIVITI BERMAIN
1. Beberapa aktiviti hendaklah dijalankan serentak oleh beberapa kumpulan kanak-kanak
(5 - 6 orang dalam satu kumpulan) di setiap sudut.
Contoh: Main Pondok-pondok , Main membina, Lakonan
2. Guru perlu merancangkan pelbagai aktiviti yang teratur. Peranan guru ialah menyelaras,
1. Beberapa aktiviti hendaklah dijalankan serentak oleh beberapa kumpulan kanak-kanak
(5 - 6 orang dalam satu kumpulan) di setiap sudut.
Contoh: Main Pondok-pondok , Main membina, Lakonan
2. Guru perlu merancangkan pelbagai aktiviti yang teratur. Peranan guru ialah menyelaras,
memerhati, memberi galakan dan membantu
kanak-kanak apabila diperlukan.
3. Kanak-kanak diberikan peluang untuk memilih aktiviti yang mereka suka.
4. Perlu ada perseimbangan antara kawalan dan bimbingan guru semasa kanak-kanak
3. Kanak-kanak diberikan peluang untuk memilih aktiviti yang mereka suka.
4. Perlu ada perseimbangan antara kawalan dan bimbingan guru semasa kanak-kanak
melakukan aktiviti bermain supaya mereka
berpeluang melahirkan perasaan.
5. Ibu bapa juga boleh dilibatkan sama di mana-mana situasi yang difikirkan perlu.
6. Dalam aktiviti bermain inilah guru menyepadukan dan menggabungjalinkan konsep-konsep dan
5. Ibu bapa juga boleh dilibatkan sama di mana-mana situasi yang difikirkan perlu.
6. Dalam aktiviti bermain inilah guru menyepadukan dan menggabungjalinkan konsep-konsep dan
kemahiran yang dititikberatkan dalam
komponen kurikulum dan bidang-bidang pengalaman
Awal Sains, Awal Nombor, Awal bacaan,
Kesihatan, kemahiran berfikir dan
sebagainya.
7. Melalui aktiviti bermain ini kanak-kanak perlu diasuh untuk bertanggungjawab dan menyayangi
7. Melalui aktiviti bermain ini kanak-kanak perlu diasuh untuk bertanggungjawab dan menyayangi
perkakas mainan dengan mengemaskan
perkakas dan memulangkan semula ke tempat asal
selepas mereka menggunakannya. Mereka juga diasuh untuk menghormati hak
orang lain dan
memberi peluang kepada kanak-kanak lain
mengambil giliran masing-masing.
GARIS PANDUAN GURU SEBAGAI PEMUDAHCARA
SEMASA KANAK-KANAK BERMAIN
Antara peranan guru ialah:
● Membimbing kanak-kanak tetapi tidak
mengarah atau mendominasi permainan sehingga turut serta dalam permainan itu.
● Mengembangkan cetusan idea dan
pemikiran kanak-kanak dan bukan memberikan komen atau pandangan terhadap idea
mereka.
● Tunjuk cara bermain jika perlu.
Tunjukkan bagaimana aksi sesuatu watak. Modelkan cara menyelesaikan masalah.
● Bertanya soalan, kenal pasti dengan kanak-kanak
apa yang berlaku.
● Bantu murid memulakan, menamatkan atau
memulakan semula sesuatu aktiviti. Berikan isyarat atau cue untuk diikuti atau
meneruskansesuatu idea.
● Fokuskan tumpuan kanak-kanak dan
galakkan berinteraksi sesama mereka.
● Jelaskan sesuatu tingkah laku
kanak-kanak dan bantu mereka meluahkan perasaan jika mengalami sesuatu konflik.
● Perluaskan potensi main dengan
mengeluarkan penyataan atau bertanya supaya menggalakkan mereka mencuba dan
meneroka.
No comments:
Post a Comment