KONTEKS DALAM KAJIAN
KEBERKESANAN SEKOLAH
Konteks
merupakan isu-isu yang memberi kesan kepada Kajian Keberkesanan sekolah.
Terdapat berbagai definasi konteks yang berkaitan dengan Kajian Keberkesanan
Sekolah atau
School Efectiveness (SER)
yang diberi oleh penyelidik dari United Kingdom dan Amarika Syarikat
Slater dan Teddlie (1992), konteks dilihat
sebagai interaksi antara dua atau lebih elemen atau peringkat iaitu pengurusan
dan kepimpinan pada peringkat sekolah, kesediaan pelajar untuk pelajar (faculty
preparedness) pada peringkat kelas, dan tahap keupayaan (kaedah membuat keputusan), peringkat gred atau tahap
persekolahan iaitu umur pelajar dan program kurikulum .
Vharles
Teddlie, Samstringfield dan David Reynolds (200) memberikan definasi seperti
berikut: “Definasi konteks dalam kajian keberkesanan sekolah merujuk kepada
berbagai kesan (pencapaian ) yang berlainan hasil daripada variable seperti :
SES (status sosiaekonomi pelajar iaitu
sama ada sederhana atau rendah), jenis komuniti (Bandar atau luar Bandar),
gred/fasa sekolah (umur pelajar dan kurikulum), struktur pentadbiran (sekolah awam atau sekolah swasta, sekolah
gereja dan pengaruh lembaga sekolah) sebagai ciri sintifik kajian keberkesanan
sekolah dan menentukan proses pembangunan sekolah
Contoh Kajian Keberkesanan
Sekolah di Malaysia
Kajian ringkas keberkesanan
sekolah di Sek Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan oleh Chee Siew Lan
dan Grece Ho Mei Lin.Kajian ini bertujuan untuk meninjau keberkesanan sekolah
antara sekola kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan. Berpandukan Model
Mortmore, cirri-ciri sekolah berkesan dikenal pasti.Kajia ini dapat mensyorkan
beberapa cadangan yang praktikal bagitujuan pemanbahbaikan keberkesanan sekolah
Kajian yang dilakukan oleh Abul
Karim (1988) Kajian Sekolah Menengah Luar Bandar Yang Berkesan dan Tidak
Berkesan di Malaysia . Fokus kajia ialah Ialah Sekolah Menengah Luar
Bandar Yang Berkesan dan tidak berkesan,
menggunakan kaedah kajian temubual, pemerhatian dan penelitian dokumen. Dapatan
kajian menyatakan terdapat 12 ciri yang membezakan sekolah berkesan dan sekolah
tidak berkesan iaitu kemahiran kepimpinan pengetua, persepsi pengetua terhadap
peranan mereka,pegalaman pengetua, bilangan strategi yang digunakan untuk
menjayakan sekolah, peglibatan ibu bapa, jangkaa guru terhdap pelajar, perasaan
guru terhadap e sekolah, disiplin kendiri pelajar, peggunaan sember yang cekap dan berkesan, peesepsi guru terhadap laporan
dan arahan kerajaan dan rasa kepuasan guru terhadap pelajar.
No comments:
Post a Comment