PENGENALAN:
Bermain menjadi fitrah atau tingkah laku semula jadi kanak-kanak. Oleh itu pendidikan prasekolah menekankan pendekatan “belajar melalui bermain” kerana melalui proses bermain mereka akan membuat penerokaan, penemuan dan pembinaan pengalaman secara langsung dan natural.
Semasa kanak-kanak menjalankan
aktiviti-aktiviti tersebut, proses penerimaan sensori atau deria seperti
pendengaran, penglihatan, sentuhan, bau dan rasa akan teransang dan memberi
satu pengalaman pembelajaran secara tidak langsung. Pengalaman ini memberikan
pegalaman pembelajaran yang bermakna dan penguasaan kemahiran akan terbina.
Penekanan kepada pendekatan ini akan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran tu menggembirakan dan kanak-kanak merasa seronok untuk belajar. Melalui pendekatan ini, aspek perkembangan fizikal, sosial emosi, kognitif dan bahasa serta potensi kanak-kanak dapat ditingkatkan ke tahap yang maksimum.
Penekanan kepada pendekatan ini akan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran tu menggembirakan dan kanak-kanak merasa seronok untuk belajar. Melalui pendekatan ini, aspek perkembangan fizikal, sosial emosi, kognitif dan bahasa serta potensi kanak-kanak dapat ditingkatkan ke tahap yang maksimum.
PANDANGAN TOKOH TENTANG MAIN:
FROEBEL:
bermain adalah suatu keadaan semula jadi yang membantu kanak-kanak belajar dan
berkembang.
MONTESSORI:
Permainan adalah seperti pekerjaan kepada kanak. permainan memberi peluang
kanak-kanak meneroka dan mencuba sesuatu aktiviti. Dalam proses mencuba, mereka
menemui pengetahuan yang baru.
Aktiviti bermain membenarkan mereka memenuhi keperluan perasaan ingin tahu, di samping meningkatkan pengetahuan, pengalaman dan kemahiran mereka
Aktiviti bermain membenarkan mereka memenuhi keperluan perasaan ingin tahu, di samping meningkatkan pengetahuan, pengalaman dan kemahiran mereka
VYGOTSKY:
Permainan pilihan kanak-kanak sendiri yang disokong oleh seorang guru atau
orang dewasa melalui perbincangan dan sesi soal jawab menggalakkan pencapaian
kognitif yang lebih tinggi
IMAM AL-GHAZALI: Bermain mengembangkan sifat semula jadi kanak-kanak, menyuburkan tubuh, menguatkan otot, mendatangkan kegembiraan dan kerehatan selepas penat belajar.
IMAM AL-GHAZALI: Bermain mengembangkan sifat semula jadi kanak-kanak, menyuburkan tubuh, menguatkan otot, mendatangkan kegembiraan dan kerehatan selepas penat belajar.
KONSEP BERMAIN
Pusat Perkembangan Kurikulum
menggariskan konsep “belajar melalui bermain” perlulah:
i.
sesuatu aktiviti yang memberi kegembiraan serta peluang kepada murid
melahirkan perasaan
ii. dapat murid meneroka, mencuba dan meningkatkan penguasaan kemahiran
iii. murid berpeluang memberi tumpuan dan
perhatian
iv. membantu murid mengembangkan pertumbuhan dari
segi kognitif dan psikomotor
v. bebas, terancang dan selamat
v. bebas, terancang dan selamat
vi. peluang mencuba idea sendiri;
TUJUAN BELAJAR
MELALUI BERMAIN
Apabila kanak-kanak belajar melalui bermain sewajarnya mereka memperoleh perkembangan yang menyeluruh dan bersepadu dari aspek fizikal, sosial, emosi, kognitif dan bahasa. Melalui pendekatan belajar melalui bermain kanak-kanak boleh:
-
mempelajari
sesuatu konsep;
-
meningkatkan
keupayaan kognitif;
-
meningkatkan
penerokaan untuk memenuhi perasaan ingin tahu;
-
memupuk
pemikiran yang inovatif, kritis dan kreatif;
-
membantu
menyelesaikan masalah;
-
membina
kemahiran sosial dengan rakan sebaya dan orang dewasa;
-
membina
kemahiran fizikal serta meningkatkan motor halus dan motor kasar;
-
mempelajari
dunia keliling mereka;
-
mengamalkan
proses pembelajaran bahasa dan literasi
-
membantu
mengatasi perasaan bimbang dan tertekan;
-
membina
konsep kendiri yang positif;
-
memupuk
sikap bertanggungjawab kepada kehidupan dewasa kelak
Aktiviti
belajar melalui bermain dapat meningkatkan dan menyokong proses pembelajaran
dan peluang untuk kanak-kanak berjaya dalam kelas dan kehidupan hari depan
mereka.
JENIS-JENIS MAIN
Sebagai guru prasekolah, kita
harus tahu pelbagai jenis permainan . Ini memudahkan kita memilih, merancang dan menyediakan bahan yang
bersesuai dengan amalan bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak (ABP) .
Dengan itu aktiviti pengajaran dan pembelajaran akan lebih bermakna dan hasil
pembelajaran dapat dicapai seperti yang diharapkan.
Terdapat pelbagai jenis main yang boleh dijadikan pendekatan dalam melaksanakan kurikulum prasekolah. Di antaranya ialah:
-
Main
Sosial (Sosial Play)
-
Main
Kognitif (Cognitif Play)
-
Main
Bebas (Informal Play)
-
Main
Sosiodrama (Socio-dramatic Play)
-
Permainan
Luar (Outdoor Play)
MAIN SOSIAL (SOSIAL PLAY)
Main sosial belaku apabila kanak-kanak bermain bersama dalam kumpulan. Terdapat beberapa jenis main social seperti:
- main ‘ occupied ’
kanak-kanak tersebut tidak bermain apa-apa alatan atau dengan sesiapa pun. Dia
MAIN SOSIAL (SOSIAL PLAY)
Main sosial belaku apabila kanak-kanak bermain bersama dalam kumpulan. Terdapat beberapa jenis main social seperti:
- main ‘ occupied ’
kanak-kanak tersebut tidak bermain apa-apa alatan atau dengan sesiapa pun. Dia
hanya berdiri atau duduk tanpa berbuat
apa-apa.
- main ‘ solitary ’
kanak-kanak tersebut bermain seorang diri. Tanpa menghiraukan rakan atau keadaan
sekeliling.
- main ‘ onlooker ‘
kanak-kanak tersebut memerhati rakannya yang lain bermain. Dia lebih berminat dengan
permainan orang lain.
- main ‘parallel ’
kanak-kanak tersebut bermain sendirian dengan menggunakan cara dan alatan yang
sama dengan rakannya.
- main ‘ associative ’
kanak-kanak berinteraksi antara satu sama lain dengan bertanya atau meminjam alatan,
tetapi mereka tidak bermain bersama-sama.
- main ‘cooperatif ’
kanak-kanak bermain bersama-sama dalam kelas.
kanak-kanak tersebut bermain seorang diri. Tanpa menghiraukan rakan atau keadaan
sekeliling.
- main ‘ onlooker ‘
kanak-kanak tersebut memerhati rakannya yang lain bermain. Dia lebih berminat dengan
permainan orang lain.
- main ‘parallel ’
kanak-kanak tersebut bermain sendirian dengan menggunakan cara dan alatan yang
sama dengan rakannya.
- main ‘ associative ’
kanak-kanak berinteraksi antara satu sama lain dengan bertanya atau meminjam alatan,
tetapi mereka tidak bermain bersama-sama.
- main ‘cooperatif ’
kanak-kanak bermain bersama-sama dalam kelas.
FAEDAH MAIN SOSIAL
Main sosial mempunyai banyak faedah kepada kanak-kanak, di antaranya ialah:
-
memberi
ruang dan peluang bagi kanak-kanak berinteraksi dengan kanak-kanak lain dan
mempelajari banyak kemahiran sosial seperti bertolak ansur, menyelesaikan
masalah, bekerjasama dan memupuk semangat kepimpinan antara mereka.
-
Memberi
peluang kepada kanak-kanak memupuk dan
membina kemahiran interpersonal dan
berinteraksi dengan rakan sebaya dan orang dewasa.
-
Membantu
kanak-kanak belajar mengawal emosi supaya mereka menyedari bahawa mereka tidak
boleh berbuat sesuatu dengan sesuka hati.
-
Memupuk
nilai-nilai murni dalam kehidupan seperti perpaduan , sikap prihatin dan
penyayang.
-
Menggalakkan
interaksi dan kemahiran sosial yang penting dalam kehidupan masa depan
kanak-kanak dan mengelakkan kanak-kanak bersikap pasif dan menyisihkan diri.
MAIN
KOGNITIF (COGNITIF
PLAY)
Dalam permainan berbentuk kognitif
kanak-kanak mengalami proses berfikir untuk membuat keputusan dan menentukan
matlamat. Mereka terlibat secara aktif dalam ativiti pembelajaran dengan
menggunakan bahan maujud atau mengaplikasikan peraturan
J.
Piaget mengkategorikan main kognitif kepada empat iaitu:
- main berfungsi (Functional Play)
- main berfungsi (Functional Play)
-
main
simbolik
-
main
‘games and rules’
-
main
konstruktif (Constructive Play)
MAIN
BERFUNGSI DAN MAIN SIMBOLIK
Permainan jenis ini sering dimainkan oleh kanak-kanak dalam peringkat umur 2-3 tahun,
iaitu dalam tempoh sensorimotor sebagai gerak balas kepada aktiviti otot.
Main simbolik memberi peluang kepada kanak-kanak berlatih secara fizikal semasa meneroka persekitaranya dan ia mempunyai ciri pengulangan, manipulasi dan imitasi (ajukan). ( eg. kanak-kanak suka bermain naik-turun tangga dan akan mencubanya
berulang kali sehingga berjaya).
Kanak-kanak pada peringkat ini gemar dan gembira apabila dapat membuat pergerakan dan sebutan yang berulang.
Main berfungsi dan main simbolik memberi peluang kepada kanak-kanak mempamerkan kreativiti, kebolehan fizikal, dan kesedaran sosial dengan berpura-pura menjadi satu objek kepada objek lain seperti bongkah sebagai rama-rama, makanan, ibu atau sekuntum bunga,
MAIN
‘GAMES AND RULES’
Dalam main ‘Games and Rules’ kanak-kanak belajar bermain mengikut peraturan yang telah ditentukan. Tingkah laku mereka semasa bermain adalah dalam had atau peraturan permainan tersebut
MAIN
KONSTRUKTIF
(CONSTRUCTIVE PLAY)
Main konstruktif adalah berasaskan kepada main simbolik dan mewakili adaptasi kanak-kanak kepada masalah dan tingkah laku kreatif.
Kanak-kanak bermain untuk membina pengetahuan mereka untuk mengenali dunia mereka.
Pada mulanya mereka menggunakan bahan atau alatan mainan dan digunakan untuk mewujudkan atau membina bahan lain seperti istana pasir, bangunan dan kedai.
Misalnya,mereka membina dengan menggunakan bongkah atau bermain doh.
Main konstruktif adalah berasaskan kepada main simbolik dan mewakili adaptasi kanak-kanak kepada masalah dan tingkah laku kreatif.
Kanak-kanak bermain untuk membina pengetahuan mereka untuk mengenali dunia mereka.
Pada mulanya mereka menggunakan bahan atau alatan mainan dan digunakan untuk mewujudkan atau membina bahan lain seperti istana pasir, bangunan dan kedai.
Misalnya,mereka membina dengan menggunakan bongkah atau bermain doh.
MAIN BEBAS (INFORMAL PLAY)
Main bebas atau informal melibatkan aktiviti main yang spontan, tidak formal dan tidak berstruktur dalam persekitaran yang kaya dengan bahan dan interaksi dengan rakan sebaya, orang dewasa dan bahan yang disediakan.
MAIN
SOSIODRAMA
(SOCIO-DRAMATIC PLAY)
Main dramatik atau sosiodrama memberi peluang kepada kanak-kanak mengambil bahagian dalam aktiviti yang luas meliputi keluarga, masyarakat dan warisan budaya.
Main sosiodramatik melibatkan peristiwa harian yang benar dan realistik.
Main fantasi melibatkan perkara yang tidak realistik atau fantasi kepada kanak-kanak tersebut
Main dramatik atau sosiodrama memberi peluang kepada kanak-kanak mengambil bahagian dalam aktiviti yang luas meliputi keluarga, masyarakat dan warisan budaya.
Main sosiodramatik melibatkan peristiwa harian yang benar dan realistik.
Main fantasi melibatkan perkara yang tidak realistik atau fantasi kepada kanak-kanak tersebut
PERMAINAN
LUAR (OUTDOOR PLAY)
Kanak-kanak perlu melepaskan tekanan perasaan semasa bermain dalam keadaan terkawal. Pusat parasekolah perlu menyediakan alat permainan luar yang sesuai seperti bekas main pasir, bekas main air, terowong, jongkang jongkit, buaian, rangka memanjat, dan gelunsur untuk membantu perkembangan fizikal kanak-kanak dalam keadaan riang dan menggembirakan.
Kanak-kanak perlu melepaskan tekanan perasaan semasa bermain dalam keadaan terkawal. Pusat parasekolah perlu menyediakan alat permainan luar yang sesuai seperti bekas main pasir, bekas main air, terowong, jongkang jongkit, buaian, rangka memanjat, dan gelunsur untuk membantu perkembangan fizikal kanak-kanak dalam keadaan riang dan menggembirakan.
Semasa
bermain dengan alatan tersebut, kanak-kanak dapat mempelajari beberapa konsep
seperti imbangan, berat dan ringan, tinggi dan rendah, tarikan gravity, ayunan
serta konsep banyak dan sedikit.
Penerapan
nilai murni berlaku, seperti bersabar, mengikut giliran, bekerjasama, tolong
menolong, bersikap sederhana dan hormat menghormati.
Aktiviti
permainan luar melibatkan perkembangan motor halus dan motor kasar, koordinasi
tubuh badan, perkembangan bahasa, interaksi sosial dan kreativiti
CIRI-CIRI
PENDEKATAN BELAJAR MELALUI BERMAIN
-
bahan
perlu sesuai dengan perkembangan murid dan berfaedah
-
konkrit,
benar dan bermakna
-
memudahkan
murid ingat kembali dan pengalaman bermakna
-
menggalakkan
komunikasi
-
merangsang
imaginasi dan kreativiti
menggembirakan murid dalam menjalani proses pembelajaran
Top 5 casino slots for December 2021 - JTM Hub
ReplyDeleteIt has three games: the slots, roulette and blackjack, which also have an excellent 경상남도 출장안마 RTP of 96.71%. 평택 출장마사지 These include slots 1xbet korean like 통영 출장마사지 slots such as the 군포 출장샵 Megaways Slot